Grundskoleutmaningen
Vi på Stiliom har för andra året i rad varit värdar för Ungföretagsamhet Värmlands grundskoleutmaningar. Förra året var utmaningen riktad till lågstadieelever (åk 1-3), och i år var det mellanstadieelever (åk 4-6) som fick möjlighet att arbeta med ett Stiliom-case.
Vad är Grundskoleutmaningen?
Grundskoleutmaningen är ett innovativt koncept som UF Värmland har skapat för att föra näringslivet och skolan närmare varandra samtidigt som man inkluderar den yngre generationen. Elever i årskurserna 1-9 får möjlighet att delta i utmaningar där de skapar projekt baserade på verkliga case. Varje år väljer tre företag att skapa varsitt case som eleverna ska lösa. Utmaningarna är indelade i låg-, mellan- och högstadiet och varje skola har friheten att bestämma hur de vill arbeta med projekten. Vissa skolor integrerar Grundskoleutmaningen i ämnesundervisningen medan andra avsätter särskild tid för projekten.
Bidragen samlas in av UF och företagen väljer sedan ut finalister som får möjlighet att ställa ut sina projekt på UF-mässan. Sedan avslutas utmaningarna med en finaldag där finalisterna får pitcha sina projekt för värdarna. Under denna dag avgörs tävlingarna och vinnarna belönas med priser.
Varför är vi med?
Vårt partnerskap med Ungföretagsamhet Värmland har gett oss möjlighet att engagera oss i ett nätverk där vi möter likasinnade som också strävar mot en bättre morgondag. Barns och ungas perspektiv är av stor betydelse för alla branscher, och vi har tagit till oss av alla insikter, idéer och lösningar som barnen har delat med oss och som vi kan integrera i vår verksamhet. Vi som arbetar med att utforma parker och lekplatser är till stor del enbart vuxna som bestämmer vad barn och unga tycker om. Deras önskemål och tankar tas sällan i beaktande vid planeringen, vilket ibland resulterar i mindre lyckade resultat. Här har vi fått möjlighet att föra en dialog mellan oss vuxna och barnen för att förstå vad de egentligen vill ha och behöver.
Förra årets utmaning
Under läsåret 2022-2023 debuterade Stiliom som värdar för utmaningen, vilket blev en succé. Alla lågstadieelever i Värmland fick då chansen att delta i utmaningen ”Designa din drömlekplats”. Projekten skulle inkludera en lekplatslösning med fokus på miljön, användning av den befintliga naturen, minst en produkt från vårt sortiment och även ett egendesignat lekredskap. Vi fick in många spännande bidrag, men ett utmärkte sig särskilt. Förstapriset tilldelades ”Kulparken” för deras genomtänkta planering och innovativa lösningar som speglade barnens preferenser. Vinnarna belönades med en klassfest som arrangerades av oss. Vi tillbringade en dag i Museiparken i Karlstad där vinnarna fick leka fritt, äta pizza och avsluta med fika. Det blev en otroligt lyckad dag för alla inblandade.
Karlstad Kommun valde även att arrangera ett draknäste där de valde ut tre bidrag från varje utmaning som fick pitcha sina idéer. ”Djungelparken” blev vinnaren i vår kategori. Karlstad Kommun kom senare med beskedet att de skulle investera en miljon kronor i en lekplats inspirerad av vinnarbidraget. Projektet är nu igång, och vinnarna har träffat Karlstad Kommuns landskapsarkitekter för att diskutera den framtida Djungelparken. Ett fantastiskt initiativ!
Årets utmaning
Efter förra årets framgång deltog rekordmånga elever i årets Grundskoleutmaning. Många skolor integrerade utmaningen i sin undervisning, och Arvika Kommun införde krav på grundskolorna att delta. Vi såg samma höga kvalitet på bidragen i år, vilket gjorde det extra svårt att välja ut vinnare.
I år utmanades mellanstadieklasser, och uppgiften var att skapa en aktivitetsplats för både barn och vuxna. Liksom föregående år skulle projekten vara hållbara, inkludera en av våra produkter och ta hänsyn till den befintliga naturen. Många kreativa lösningar presenterades, från linbanor runt parken till temaparker. Vi kunde konstatera en sak som var återkommande i projekten: Vuxna borde röra på sig mer.
Åk 6A från Hultbergsskolan vann årets utmaning med sin ”Gott & Blandat-Park”. Vi imponerades djupt av klassens engagemang och professionella tillvägagångssätt. De hanterade uppgiften på ett imponerande sätt och presenterade sitt arbete på ett genomtänkt sätt. Aktivitetsparken de skapade omfamnade alla samhällsgrupper och tog hänsyn till människors olikheter, behov och åldrar. De skapade en kreativ mötesplats av högsta klass.
Nu ser vi fram emot en dag tillsammans med vinnarklassen där vi ska fira deras seger!
Filippa Hopman
Marknadsansvarig
Dela post
För att denna webbplats ska fungera korrekt placerar vi ibland små datafiler som kallas cookies på din enhet. De flesta stora webbplatser gör det också.